1 Şubat 2017 Çarşamba

Fiziksel Aktivite Önemi

Geçenlerde Hacettepe Üniversite'sinde Sağlıklı Yaşam ve Egzersiz Topluluğu'nun düzenlediği bir sağlık konferansına katılmıştım. İsmi: "Sağlıklı Yaşam Konferansı"ydı. O konferansta ismini duyduğum birinden bahsetmek istiyorum; Profesör Jerry Morris.



Morris, 1950'li yıllarda Londra'daki otobüslerde sürücü ve biletçi olarak çalışan insanlarla ilgili bir araştırma yapıyor, sürekli hareket halinde olanlarla olmayanlar arasında sağlık açısından ne tür farklılıklar var diye. Ve sürücülerin biletçilere göre daha fazla kalp hastalığına yakalandığını buluyor. Yani bir yılda koroner kalp hastalığına yakalanan sürücü sayısı, biletçi sayısından daha fazla. Morris bunu fiziksel aktiviteye bağlamış. Sürücü tüm gün direksiyon başındayken biletçi otobüsler iki katlı olduğu için otobüsün içinde gezinip bilet kesiyor, sürekli merdivenlerden çıkıp iniyor. Bu da kalp hastalıklarına yakalanma oranını düşürüyor. 
Geçen bir haber vardı televizyonlarda, annemle birlikte izliyorduk. 65 yaşındaki bir amca Guinnes Rekorlar Kitabı'na girebilmek için 5,5 saatte 7 bin 233 mekik çekiyormuş. Annem de bunun üzerine o yaşa geldiğinde yataklardan kalkamayacağını düşündüğünü söyledi. Zaten hep bilinen bir şeydir; anneannelerimiz, dedelerimiz hala tarlalarda çalışır mesela ama şehirde yaşayan biri gidip de 1 saatten sonra çalışmaya çok da devam edemez. Ve o anneannelerimizin, dedelerimizin hastalıkları ya daha azdır bizden yada daha geç çıkmıştır hastalıkları. Bunu kırdan kente göç etmiş olan her birey söyler.

Anlayacağınız fiziksel aktivite! Spor!

Ben buradan YGS-LYS öğrencilerine bir atıfta bulunmak istiyorum, bence tam yeri çünkü. Yine bu konferansta duydum ben bunu; Türkiye'de en hareketsiz yaş grubu 15-19 yaş arası grupmuş. Tam o yaşlarda sınav dönemindeyiz, liseye gidiyoruz, üniversite sınavına hazırlanıyoruz. Ben üniversite sınavına hazırlanırken spora başlamıştım, hem kafamı dağıtıyordu hem de vücudumda gördüğüm değişiklikler beni tatmın ediyordu ve bu da stres seviyemde önemli düşüşlere neden olmuştu. 
Bir şeyler önermek henüz haddime değil lakin her birey gibi diyebilirim ki; fiziksel aktivite önemli. Spor yapmak zorunda değilsiniz ama okula veya iş yerinize yürüyerek gidebilirsiniz, İnanın bu şehir hayatında bu bile yeter.
Mesela Morris'in hayatından bir örnek vermek isterim. Morris, 12-16 yaşlarındayken babası haftada bir gün 4 mil yürüyüş yapmaları karşısında dondurma alırmış ödül olarak. Eğer bunu 1 saat içinde yaparlarsa üzerine çikolata sosu eklermiş. Bu da bir ebeveyn farkındalığı olarak kenarda durmalı bence. Tabi şimdiki dönemde 12-16 yaş arasındaki bir çocuk dondurmasını gidip kendisi alıyor ama başka ödüller de verilebilir tabi ki, bununla sınırlı kalınması zorunlu değil. 
Çözüm isteyene çözüm her zaman vardır, unutulmamalıdır.

Sağlıkla kalın!

2 yorum:

  1. Çok güzel bir yazi olmus. Hareket candir.

    YanıtlaSil
  2. Çok teşekkür ederim, çok sevindim. :) Haklısınız, hareket candır.

    YanıtlaSil